Sytuacja idealna, to taka, w której masz dużo czasu, a dążenie do zmiany branży to Twój plan długofalowy. Jakie działania możesz podjąć?
- Uczęszczaj na szkolenia i konferencje z branży „docelowej”. Obserwuj kanały interesujących Cię firm w social media i po prostu bądź na bieżąco. Taka regularna aktywność i znajomość „nowinek” zaprocentuje na rozmowach rekrutacyjnych w przyszłości.
- Przygotuj swoje „portfolio” zawierające próbki pracy i symulacje wymyślone poza Twoimi zawodowymi obowiązkami.
- Zaplanuj zmiany stopniowo: w pierwszej kolejności zmień firmę, na taką z branży docelowej, a dopiero później wewnętrznie przenieś się na wymarzone stanowisko. Przykładowo: pracujesz w dziale HR w firmie produkcyjnej, zmieniasz firmę na taką z branży marketingowej, ale nadal pracujesz w HR, a dopiero później aplikujesz wewnętrznie na stanowisko marketingowca.
- Wyszukuj w obecnej pracy projektów wykraczających poza Twój obecny zakres obowiązków, a związanych ze stanowiskiem docelowym. Zaproponuj zrobienie czegoś dodatkowego, co przyda się zespołowi lub całej organizacji. Sprawdź, czy w Twojej firmie działa wolontariat – angażując się w takie projekty możesz wykorzystać nieużywane dotychczas zawodowo umiejętności.

Co jednak wówczas, gdy ze względu na sytuację ekonomiczną, musisz szukać pracy w innej branży NATYCHMIAST? W jaki sposób skonstruować CV żeby mieć szansę na kolejny etap rekrutacji?
- Nie pomijaj „podsumowania/profilu zawodowego”. To sekcja otwierająca CV, a jej zadaniem jest „obronić” Twoją aplikację i wyjaśnić, jaką wartość możesz dać pracodawcy. Koncentruj się na twardych umiejętnościach, np. znajomości programów komputerowych wymienionych w ofercie pracy. Pomyśl, z czego korzystałeś/korzystałaś na studiach i w poprzednich miejscach pracy – co jesteś w stanie szybko sobie odświeżyć?
- Wysoko w CV umieść sekcję ze swoimi umiejętnościami. Popatrz jakie wymagania są postawione w ofercie pracy i udowodnij, że je posiadasz. Pisz o konkretach. Zamiast „świetna komunikatywność” napisz: „wysokie zdolności komunikacyjne – efektywnie współpracowałam z osobami na wszystkich szczeblach w organizacji, łącznie z zarządem” lub „zdolności komunikacyjne potwierdzone wysoką oceną przez gości hotelowych”.
- Zastanów się, czego możesz się szybko nauczyć o nowej branży. Wyszukaj szkolenia onlie, webinary itp. Poświęć weekend na ich realizację, a następnie dopisz do CV. Pokaże to przyszłemu pracodawcy, że interesujesz się branżą i nie jesteś zupełnym „świeżakiem”.
- Wyeksponuj umiejętności i wiedzę zdobytą w poprzedniej pracy, która może dać unikalną wartość na stanowisku, na które aplikujesz. Latami rozwiązywałeś problemy gości hotelowych? Z pewnością będziesz pewnym siebie handlowcem, nieobawiającym się kontaktu z klientem.
- Uważnie opisuj doświadczenie zawodowe. Wybieraj informacje, które będą ważne z punktu widzenia przyszłego pracodawcy. Nie wchodź w techniczne szczegóły i staraj się nie używać slangu branżowego.
- Chcesz wrócić do pracy w branży, którą porzuciłeś/porzuciłaś lata temu?
Jeśli masz chociaż jedno doświadczenie zawodowe związane z docelową branżą – wyeksponuj je. Podziel opis doświadczenia w CV na osobne sekcje: „doświadczenie branżowe” i „pozostałe doświadczenie zawodowe”. W ten sposób, praca która była chronologicznie wcześniej, może „wypłynąć” na sam początek CV.